Messiáshívő jesiva – szabadegyetem

Célok – bárhol, mindenkinek elérhetően – 

Torah-studyA messiáshívő szabadegyetemmel célunk, hogy átgondoltan, rendszerezetten tanításokat ajánljunk zsidó és nemzsidó testvéreinknek. Törekedtünk arra, hogy a jesivát úgy építsük fel, hogy minden érdeklődő számára elérhető legyen. Mivel az anyagok döntő többsége internetről letölthető/hallgatható, a világ bármely részén bárki bekapcsolódhat, aki tud magyarul.

A tanítások tematizálásánál „lépcsőket” alkottunk, melyek egymásra épülnek, így érdemes ezt a rendet követni.

A messiáshívő szabadegyetem nem hivatalos iskola, hanem segítség azoknak, akik el akarnak mélyedni a messiási tanításokban. Ettől függetlenül a szabadegyetemen található tanítások nagy része híres bibliatudósoktól, egyetemi oktatóktól, és messiási vezetőtől származik.

A szabadegyetem jellege – messiási zsidó szemlélet

A szabadegyetem elsősorban az Írás, és az Újszövetség zsidó mivoltára, eredetére összpontosít. Így nem feltétlenül kerülnek sorra olyan témák, amik egy bibliaiskolának általában fontos részei, mint például a család, a házasság, gyereknevelés témája. Vagy ezek a témák nem kapnak súlyuknak megfelelő figyelmet, csak a zsidó vonatkozásaik kerülnek elő.

A tanítások – rugalmasság

Viszonylag rövid “tananyagot” állítottunk össze, de több hasonló témájú tanítást – kapcsolódó anyagot – ajánlunk azoknak, akik az adott témát minél jobban körbe szeretnék járni.

A tanítások „nulladik” csoportját elsősorban azoknak ajánljuk, akiknek kevés ismeretük van Jesuáról, és az Újszövetségről.

Folyamatosan dolgozzunk fel a tanításokat, így a tananyag idővel bővülhet, módosulhat.

forrás: www.izrael-immanuel.net

 

Dr. Tatai István: Kié az Ígéret Földje?

izraelA keresztyén–zsidó kapcsolatokban a Szentföld tulajdonjogi kérdésének felvetése ma is jelentős vitákat provokál. A zsidók számára az Erec Jiszrael birtoklása az ősatyákkal kötött szövetségi ígéretek és ajándékok része, éppen ezért többségükben úgy gondolják, hogy aki a modern Izrael államának létjogosultságát megkérdőjelezi, az a holokauszt után élő zsidóság vallásának alapjait és annak túléléshez való jogát kérdőjelezi meg.

1. Teológiatörténeti adalékok

A jeruzsálemi templom lerombolása után a zsidóság azzal a reménységgel indult el egy újabb diaszpóra létbe, hogy Istene velük megy, s egykor majd visszahozza őket földjükre. Akkor mind a zsidók, mind a keresztyének egyetértettek abban, hogy a tragédia Isten büntetése volt. Miközben a keresztyének mindezt a Jézus-Messiás elutasításával kapcsolta össze, addig a zsidóság a szétszóratást inkább általános bűneinek tudta be, s ezen túlmenően az új exiliumot missziós lehetőségnek is tekintette. A keresztyén gondolkodás ekkor kezdte kiépíteni a behelyettesítés-teológiát, miszerint Izrael helyett a Jézus-hívők váltak Isten népévé. Tovább olvasom →

HELMUTH EIWEN – a Wr.Neustadt-i ICHTHYS gyülekezet pásztorának Linzben a “Reménység Forrásai – Aktív Európai Emlékezet” konferencián elhangzott tanítása.

grntalmaElőadásomban arról a sokszoros bűnről fogok beszélni, amelyet népünk a zsidóság ellen követett el, és arról, hogy hogyan kell a bűnnel szembenéznünk a Biblia szavai szerint.

MEGLÁTOGATÁS

Először egy jól ismert bibliai verset szeretnék felidézni. A 2 Móz.  20,5-ben Isten a Tízparancsolat kapcsán kijelenti, hogy „… én, az Úr, a te Istened  féltékeny Isten vagyok. [Meglátogatlak titeket], és azoknak a vétkét, akik gyűlölnek engem, megtorlom fiaikon, unokáikon és dédunokáikon.

A Biblia két különböző értelemben használja a meglátogat kifejezést.

a.)De ha a látogatás napja elérkezik, megtorlom bűneiket” (2 Móz.  32,34b).  Akárcsak a 2 Móz. 20,5-ben, a látogatás szó itt is arra vonatkozik, hogy Isten ítéletet mond a nép és az utódok felett.

b.)Majd ha elmúlik a Babilonnak adott hetven esztendő, meglátogatlak titeket, és teljesítem nektek azt az ígéretemet, hogy visszahozlak benneteket erre a helyre” (Jeremiás siralmai 29,10). A látogatás itt az ellenkezőjét jelenti: Isten irgalmas lesz a népéhez, látogatása véget vet a népe feletti ítéletnek és eltörli azt. Tovább olvasom →

Risto Santala: A Messiás születésének jele

betlehemi csillag(1)A Messiás születését az Ézsaiás 7,10-14 is előre jelzi. „Kérj jelt Istenedtől, az Úrtól… maga az Úr fog nektek jelt adni: íme egy fiatal nő teherben van, és fiút fog szülni, és Immánu Él-nek nevezik el.” (Velünk az Isten). 200 évvel Krisztus születése előtt a görög nyelvű Septuaginta fordítása tisztában volt azzal, hogy a héber ’álmá’ szó a görögben a ’parthenosz’, vagyis ’szűz’ jelentésű szónak felel meg.

Ez a jel! Íme, a szűz fogan, és fiat szül, és Immánu Él- nek nevezik el (velünk az Isten). Ez volt az első jel! Van egy érdekes szakasz a Holt tengeri tekercsekben is, amely a Messiásról beszél, akit Isten nemz, és ezek a szavak a 2. Zsoltárból származnak. Dr. R. Gordis megállapítja, hogy ez a szakasz támasztja alá leginkább a Messiás isteni származását. Az V.Mózes 18,15-ben és 18-ban egy próféciát olvasunk, amit később Péter és István is felhasználtak (Ap Csel 3,22 és 7,37). Ez egy prófétáról szól, aki „olyan, mint Mózes”, akit „Isten fog előhívni”, és aki „Isten nevében fog szólni”. Tovább olvasom →